malerier

’…..Skønhed. Den har om noget et temmelig dårligt ry.
Samtidig stræber vi efter den, hvor som helst vi kan.

Det er denne elementære skønhed,
der muliggør og opretholder livet.
Den giver håb, fordi den er den konstruktive anden side,
alle stræber efter,
urørlighedens, usårlighedens,
sundhedens, frihedens og livfuldhedens side.
Den omfatter alt,
hvad der er godt og dermed også smukt.’

Gerhard Richter

Læsø er min perle
At finde inspiration
er at finde ilt og livsenergi til sjælen
Inspiration at trække vejret ind
At trække livet ind
At lade mit sind oversætte det sete
og
lade det komme ud gennem hånden

Poul Klee siger:
Kunst reproducerer ikke det synlige
Kunst gør vores omgivelser synlige

Civilisationers vugge
Frodighed i naturen
Æstetik gennem mange kulturer
Der er tænkt store tanker her
De gamle grækere havde et rigt åndsliv
Frugtbare træer, oliven, søde druer og vin
Et tyrkisblåt fiskerigt hav
Et nærende fundament
Fornemmelse af Forbundethed

Nordnorge og Grønland er Urkraft
En flig af verdens begyndelse
Lodrette mørke fjeldsider
Direkte ned i sortgrønt ishav
En voldsomhed i storslået natur
Vi er små bløde sårbare væsener
Jeg mærker stor ydmyghed

Ørkenlandet er ren farve
Endeløst bølgende sand
Lysebrune stepper
Hyrden med fåreflok
I ørkenlandet mødes sand og himmel
Støvkorn så fine
at de trænger ind overalt
Hyrden har turban
og tørklædet bundet op over mund og næse
Morgendisen er en gyldenrosa tør sandtåge
Luk øjne og mund

Pulsen, dansen, rytmen
sveden, varmen, smagen
Gæstfrihed og omfavnelse
Sorte mennesker, brune babyer
Læskende kokosmælk
fra kokosnød
Blåviolette jakarandatræer
Ubønhørlig sol fra skyfri himmel

Indien er et bombardement af alle sanser
Vild varme, eksotiske dufte,
bilos og nervepirrende larm,
lugten af pis og lort,
Et farveorgie i pang
Et hindutempel
En hellig rolig ko
Gamle hvidhårede mørkebrune mænd
med tynde ben
og orange blomsterkranse om halsen

Haven er sjælens fredrum.

Hvis de altså findes.

Studierejser

Arbejdsskitser i marken

Skitsen er såre vigtig for mig
Jeg finder ind til formerne
naturens formsprog
ved at lade det sete
gå gennem hånden og ned på papiret.
Min hånd skal have sanset ,
følt naturens ornamenter
mærket dem i hånden
for at jeg kan anvende mine tegn og streger
og få dem til at leve et nyt liv i mine malerier